Maku

Punajuuri on todellinen superjuures! Näistä syistä punajuuren syöminen kannattaa



Punajuuri on todellinen superjuures! Näistä syistä punajuuren syöminen kannattaa

Punajuuri sisältää runsaasti kivennäisaineita ja vitamiineja, mikä tekee siitä todellisen terveyspommin. Punajuuri ei myöskään jää monipuolisuudessaan kakkoseksi muille juureksille tai kasviksille, sillä se taipuu yhtä hyvin niin laatikoihin, salaatteihin kuin risottoonkin.
Teksti Uura Hagberg
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

Punajuuri kannattaa muistaa ruoanlaitossa erityisesti syksyllä ja talven aikana. Upea-arominen ja monikäyttöinen punajuuri on maultaan miellyttävän makea ja syksyllä sadonkorjuun aikaan erityisen mehevä. Myös punajuuren versot ja nuoret naatit ovat syötäviä. Jo entisaikaan naatteja käytettiin pinaatin tavoin.

Punajuuria syömällä voi keventää ruokavaliotaan, sillä punajuuressa sisältää vain vähän energiaa sekä paljon vettä. Punajuuri sisältää myös reippaasti ravintokuitua, joka on hyvinvoinnin kannalta välttämätöntä.

Näiden hyvien ominaisuuksien lisäksi punajuuri sisältää monipuolisesti kivennäisaineita: paljon kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, natriumia, kuparia, rautaa ja sinkkiä. Punajuuresta saa myös A-, E-, C- ja B-ryhmän vitamiineja, erityisesti folaattia, jonka saanti suomalaisilla on vähäistä. Folaatti vaikuttaa positiivisesti punasolujen uusiutumiseen ja aineenvaihduntaan sekä verisuonten ahtautumiseen.

Punajuuren punertava väri on peräisin antioksidantteihin kuuluvista betalaiineista, joiden terveysvaikutuksia ei vielä tunneta. Niillä saattaa olla merkitystä hapettumiseen liittyvien sairauksien estossa. Entisaikaankin punajuurella on hoidettu esimerkiksi flunssaa, ihottumia, hammas- ja päänsärkyä sekä hermostohäiriöitä. Punaisen väriaineen uskotaan edelleen vaikuttavan mielialaa kohentavasti ja punajuuren tryptofaanin antavan hyvää oloa.

Muista tämä punajuuren kanssa!

Punajuuri kerää lantun, nauriin, pinaatin, nokkosen, kiinankaalin ja salaattien tavoin maaperästä nitraatteja. Nitraatinkerääjäkasviksia ei suositella ravinnoksi alle yksivuotiaille lapsille, koska pienten lasten elimistö ei ole tarpeeksi kehittynyt torjumaan nitraatin haittoja.

Nitraatti voi muuttua elimistössä nitriitiksi, joka heikentää hemoglobiinin kykyä kuljettaa happea soluille. Nitraatti voi myös synnyttää mahalaukussa syöpää aiheuttavia nitrosoamiineja, mutta kasvisten runsas C-vitamiinipitoisuus estää nitrosoamiinien muodostumista.

Kasvisten keittäminen ja kuoriminen vähentävät niiden nitraattipitoisuutta.

Punajuuri ruoanlaitossa

Tuore punajuuri tulisi säilyttää viileässä, noin +2–+5 asteen lämpötilassa. Sellaisenaan punajuurta ei suositella syötäväksi, vaan juures tulisi aina kypsentää tavalla tai toisella.

Nuoret, vastanostetut punajuuret kypsyvät nopeasti. Talven yli varastoidut punajuuret vaativat pidemmän kypsentämisajan, sillä niistä tulee kovempia varastoinnin aikana, kun sokeri muuttuu tärkkelykseksi. Silloin kun on mahdollista, punajuuri kannattaa keittää kuorineen, sillä kuoren, kannan ja juurenpään säilyttäminen estää värin ja arvokkaiden ravintoaineiden karkaamista. Kun juurekset vielä jäähdyttää kylmässä vedessä, kuori irtoaa helposti.

Punajuuri sopii erinomaisesti erilaisiin ruokiin ja leivonnaisiin. Monen suosikki on uunissa paahdetut punajuuret. Juuresta voi käyttää mainiosti myös patoihin, laatikoihin, keittoihin, muhennoksiin ja pihveihin. Tunnetuimmat punajuuriruoat maailmalla ovat borssikeitto, rosolli ja lindströminpihvit.

Etikkapunajuuret ovat helppokäyttöisiä ja niitä syödään tuoretta punajuurta enemmän. Kaupoista saa kokonaisten etikkapunajuurien lisäksi valmiita punajuurilohkoja, -viipaleita, -kuutioita ja -suikaleita. Etikkapunajuuria on kätevä käyttää ruokien lisäkkeenä. Erityisesti ne kuuluvat pyttipannun, vorschmackin ja paistettujen silakoiden rinnalle.

Punajuurisosetta myydään valmiina, ja se onkin näppärä raaka-aine keittoihin, taikinoihin ja laatikkoruokiin.

Julkaistu: 31.8.2018