Maku

Superruoka: punajuuri

Superruoka: punajuuri

Sokerijuurikkaan serkku, punajuuri, on joulupöydän ruokien suosikkiraaka-aine, jota kannattaa nauttia syksyn ja talven aikana erityisesti sen sisältämän foolihapon ja kivennäisaineiden takia.
Teksti Uura Hagberg
Kuvat Satu Nyström
Mainos

Mitä olisi jouluinen ruokapöytä ilman rosollia tai uutta suosikkia punajuurilaatikkoa? Upea-arominen ja monikäyttöinen punajuuri kannattaa muistaa ruoanlaitossa aikaisemminkin syksyllä ja talven aikana. Punajuuri on maultaan miellyttävän makea ja syksyllä sadonkorjuun aikaan erityisen mehevä.

Nuoret vastanostetut punajuuret kypsyvät nopeasti. Talven yli varastoidut punajuuret vaativat pidemmän kypsentämisajan, sillä niistä tulee kovempia varastoinnin aikana, kun sokeri muuttuu tärkkelykseksi. Silloin kun on mahdollista, punajuuri kannattaa keittää kuorineen, sillä kuoren, kannan ja juurenpään säilyttäminen estää värin ja arvokkaiden ravintoaineiden karkaamista.

Punajuuri kerää lantun, nauriin, pinaatin, nokkosen, kiinankaalin ja salaattien tavoin maaperästä nitraatteja. Nitraatinkerääjäkasviksia ei suositella ravinnoksi alle yksivuotiaille lapsille, koska pienten lasten elimistö ei ole tarpeeksi kehittynyt torjumaan nitraatin haittoja. Nitraatti voi muuttua elimistössä nitriitiksi, joka heikentää hemoglobiinin kykyä kuljettaa happea soluille.

Nitraatti voi myös synnyttää mahalaukussa syöpää aiheuttavia nitrosoamiineja, mutta kasvisten runsas C-vitamiinipitoisuus estää nitrosoamiinien muodostumista. Kasvisten keittäminen ja kuoriminen vähentävät niiden nitraattipitoisuutta.

Punajuuria syömällä voi keventää ruokavaliotaan, sillä punajuuressa on vain vähän energiaa, 38 kcal/100 g, paljon vettä ja reippaasti ravintokuitua. Punajuuri sisältää monipuolisesti kivennäisaineita: paljon kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, natriumia, kuparia, rautaa ja sinkkiä. Punajuuresta saa myös A-, E-, C- ja B-ryhmän vitamiineja, erityisesti folaattia, jonka saanti suomalaisilla on vähäistä.

Folaatti vaikuttaa positiivisesti punasolujen uusiutumiseen ja aineenvaihduntaan sekä verisuonten ahtautumiseen. Punajuuren väri on peräisin antioksidantteihin kuuluvista betalaiineista, joiden terveysvaikutuksia ei vielä tunneta. Niillä saattaa olla merkitystä hapettumiseen liittyvien sairauksien estossa.

Myös juuresten kuitu on tärkeää ja tarpeellista. Punajuuren versot ja nuoret naatit ovat syötäviä. Entissaikaan naatteja käytettiin pinaatin tavoin. Itse juuri varattiin lääkinnällisiin tarkoituksiin, kuten hammas- ja päänsäryn hoitoon.

Punajuurella on hoidettu myös flunssaa, ihottumia ja hermostohäiriöitä. Punaisen väriaineen uskotaan edelleen vaikuttavan mielialaa kohentavasti ja punajuuren tryptofaanin antavan hyvää oloa.

Punajuuri ruoanlaitossa

•Tuore punajuuri suositellaan syötäväksi vain kunnolla kypsennettynä.

•Punajuuri sopii moniin ruokiin ja leivonnaisiin. Monen suosikki on uunissa paahdetut punajuuret.

•Juures sopii mainiosti myös patoihin, laatikoihin, keittoihin, muhennoksiin ja pihveihin.

•Tunnetuimmat punajuuriruoat maailmalla ovat borssikeitto, rosolli ja lindströminpihvit.

•Etikkapunajuuret ovat helppokäyttöisiä ja niitä syödään tuoretta punajuurta enemmän. Kaupoista saa kokonaisten etikkapunajuurien lisäksi valmiita punajuurilohkoja, -viipaleita, -kuutioita ja -suikaleita.

Etikkapunajuuria on kätevä käyttää ruokien lisäkkeenä. Erityisesti ne kuuluvat pyttipannun, vorschmackin ja paistettujen silakoiden rinnalle.

•Punajuurisosetta myydään valmiina, ja se onkin näppärä raaka-aine keittoihin, taikinoihin ja laatikkoruokiin.

•Säilytä tuore punajuuri kylmässä +2–+5 asteen lämpötilassa.

Julkaistu: 5.12.2011
Katso myös nämä