Meidän Mökki

Muistatko vielä lapsuutesi shampoon tuoksun? Hellä Mietonen, Linna-shampoo ja Erittäin Hieno Suomalainen olivat menneiden vuosikymmenten suosikkeja

Muistatko vielä lapsuutesi shampoon tuoksun? Hellä Mietonen, Linna-shampoo ja Erittäin Hieno Suomalainen olivat menneiden vuosikymmenten suosikkeja
Mökki- ja kotisaunojen suosikkishampoot menneiltä vuosikymmeniltä herättävät nostalgisia muistoja. Pelkät pakkaukset ihastuttavat, tuoksuista puhumattakaan.
Julkaistu: 19.6.2020

Suomen ensimmäinen saippuatehdas käynnistyi Säkkijärvellä 1820. Kemianteollisuus oli ottanut maailmalla isoja harppauksia 1700-luvun lopulta lähtien, ja suomalaiset halusivat päästä mukaan puhtauden palvontaan. Alkuaikoina saippuatehtaiden tuotanto painottui tosin hajustettuihin ”kauneussaippuoihin”, joilla pestiin lähinnä kasvot. Valmissaippuat olivat ylellisyystuotteita, kun taas saippuat, joilla tuohon aikaan pestiin myös hiukset, valmistettiin yleensä itse kotikonstein.

1910-luvulla Suomessa oli jo kuusitoista saippuatehdasta, joilla oli lukematon määrä hohdokkaalta kuulostavia, ranskankielisiä saippuoita. 1920-luvulla saippuoiden myyntiä alettiin vauhdittaa mainonnalla. Ajan kauneuskuningattaret ja näyttelijäkuuluisuudet kuten Ester Toivonen ja Ansa Ikonen vakuuttivat saippuamainoksissa tuotteiden muuttavan käyttäjät heleäihoisiksi kaunottariksi.

Ensimmäiset ainoastaan hiuksille tarkoitetut jauhemaiset hiussaippuat, champonit tai shampoonit, kuten shampoota tuolloin nimitettiin, kehitettiin Euroopassa 1910-luvulla. 1920-luvun keksintö oli nestemäiset shampoot. Shampoiden myynti jäi uusista keksinnöistä huolimatta pieneksi sotien välisessä Suomessa.

Muistatko Linnan, Hellä Mietosen ja Erittäin Hienon Suomalaisen?

Tehdasvalmisteiset shampoot yleistyivät laajemmin vasta toisen maailmansodan ja sitä seuranneen pula-ajan jälkeen. Vielä 1950-luvulle saakka oli tavallista, että perheessä käytettiin tukan ja vartalon pesuun Mäntysuopaa tai itse valmistettua saippuaa.

Shampoiden yleistyttyä 1950- ja 1960-luvulla kotimaiset merkit olivat suosittuja. Markkinoiden hittituotteita oli vuonna 1962 julkistettu Linna-shampoo. Sarja oli saanut nimensä Lastenlinnan sairaalan mukaan, ja mieto shampoo oli kehitetty lapsille sopivaksi yhdessä sairaalan silloisen ylilääkärin Arvo Ylpön kanssa. Linna-shampoosta, joka lupasi ”pestä ilman kyyneleitä”, tuli myös aikuisten suosikki.

Vuonna 1972 julkaistiin ihmishahmoa muistuttavassa pullossa myytävä Hellä Mietonen.
Erittäin Hieno Suomalainen -shampoo herättää monessa suomalaisessa saunamuistoja.

1970-luvulla shampootarjontaan ilmestyi kaksi pakkauksillaan erottuvaa uutuutta. Vuonna 1972 julkaistiin valkoisessa, ihmishahmoa muistuttavassa pullossa myytävä Hellä Mietonen. Veistoksellisen pakkauksen, joka hankittiin jopa New Yorkin MoMan kokoelmiin, oli suunnitellut mainostoimisto Womenassa työskennellyt Marjut Rimminen. Hellä Mietosen brändinrakentamista ja mainontaa johti Womenan omistaja Kirsti Paakkanen, josta myöhemmin 1990-luvulla tuli Marimekon omistaja ja pelastaja.

Toinen Womenan taitavasti brändäämä tuote oli 1974 julkaistu Erittäin Hieno Suomalainen, joka leikitteli suomalaisuuden kuvastolla. Yksin shampoopullon sininen väri vei ajatukset suomalaisuuden symboleihin: taivaansineen ja Suomen lippuun. Itse pakkauksen muoto oli napattu vanhoista apteekkipulloista, mutta kun kyljessä komeili vielä punamultainen rantasauna, poutapilviä ja joutsenperhe, tuotteesta saattoi tulla vain menestys. Samaa henkeä hakivat kilpailijat luonnonläheisyyttä hehkuttavilla Timotei- ja Kastehelmi-shampoillaan.

Klassiset suomalaistuotteet saivat pian kansainvälisiä haastajia. Jo 1980-luvulla mökeillekin löysivät tiensä niin Yves Rocherin edullinen kasvipohjainen kosmetiikka kuin tukan sävyttämiseen tarkoitetut Melody-shampoot.

Tänäkin päivänä mökkisaunan tärkein elementti on yhä yhteinen. Löylyjen ja tukanpesun jälkeistä raikasta oloa ei voita mikään.

Kommentoi »