Maku

Kasvispäivä ja värispektrin vaikutuksia elimistöön

Kasvispäivä ja värispektrin vaikutuksia elimistöön

Kasvisten parissa voit heittäytyä ruokataiteilijaksi ja värittää arjen ruokarutiineja runsain ja yltäkylläisin sävyin.
Teksti Maarit Cederbeg
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto
Mainos

Luonnon väripaletilla kypsyy juuri nyt kaikkia sateenkaaren värejä punaisesta aina sinivioletin sävyihin asti. Poimi rohkeasti värejä lautaselle, kattaukseen ja ruokailutilaan. Kasvisten väriainekset ovat mukana alentamassa veren kolesterolia, verenpainetta ja tasoittavat runsaskuituisuutensa vuoksi sokeriaineenvaihduntaa. Mitä monivärisemmin kasviksia nauttii, sen suurempi on niiden suojavaikutus. Puoli kiloa väri-iloa päivässä on terveyden asiantuntijoiden suositus.

Punainen

Punaiset väriaineet kuuluvat karotenoideihin. Lykopeeni on näisträ tunnetuimpia. Se vahvistaa sydämen ja verisuonten toimintaa ja sen on todettu ennaltaehkäisevän mm. eturauhassyöpää. Lykopeenia on erityisesti tomaateissa. Sitä saa myös vesimelonista ja verigreipistä.

Keltainen ja oranssi

Keltainen ja oranssi väriaine tulevat myös karotenoideista. Keltaoranssit värit ovat yhteydessä kasvisten vitamiinipitoisuuteen; mm. C-vitamiini viihtyy keltasävyissä. Oranssi betakaroteeni on puolestaan A-vitamiinin esiaste, joka elimistössä muuttuu A-vitamiiniksi. A-vitamiini suojaa ihoa, limakalvoja ja näkökykyä. C-vitamiini vahvistaa puolustuskykyä ja lisää vireyttä.

Vihreä

Vihreissä kasviksissa on runsaasti yhteyttäviä viherhiukkasia, joissa on mm. rautaa ja sen imeytymistä avustavaa C-vitamiinia. Vihreissä kasviksissa on myös K-vitamiinia, jolla on merkitystä veren hyytymisessä. Betakaroteenia on myös vihreissä kasviksissa

Sini- ja purppurasävyt

Siniseen ja purppuraan taittuvat värit ovat kasvien antosyaaneja, jotka toimivat elimistössä kuten vitamiinit ja hivenaineet antioksidantteina eli elimistön suoja-aineina.

Mitä tummempia kasvikset ovat, sen vahvempi antosyaanipitoisuus niissä on. Sinisävyiset marjat, punajuuri, punasipulit ja sinipunaiset perunalajikkeet lukeutuvat elimistön erityisiin suojajoukkoihin. Antioksidantit myös vahvistavat muistia ja hidastavat vanhenemista. Antioksidantit ehkäisevätkin elimistössämme haitallisia hapettumisilmiöitä.

Valkoisen ja ruskean sävyt

Valkoisissakin kasviksissa on omat väriyhdisteensä, flavonoidinsa. Sipuleissa ja omenassa se on kversetiiniä ja valkosipulissa allisiinia, kaalikasveissa kuten kukkakaalissa sulfidiyhdisteitä. Flavonoidien antioksidanttivaikutus vahvistaa elimistön suojamekanismeja. Sienissä, kuten siitakkeissa on lentinaania, jolla kiinalaisessa lääketieteessä hoidetaan esimerkiksi ihohäiriöitä.

Julkaistu: 27.7.2005
Katso myös nämä