Meidän Mökki

Koristiko kalenteripyyhe keittiötäsi silloin joskus? Nostalgiset seinäkalenterin ja astiapyyhkeen yhdistelmät ovat taas suosittuja

Kalenteripyyhe on 1960-luvun keksintö, joka yhdisti seinäkalenterin ja astiapyyhkeen. Kalenteripyyhkeistä tuli heti suosittuja sisustustuotteita, ja nyttemmin niillä on omat keräilijänsä.
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto, valmistajat

Kun vuosi vaihtui 1970- ja 1980-luvulla, mummolan keittiön seinälle ilmestyi aina uusi kalenteripyyhe. Ohuelle pellava- tai puuvillakankaalle oli painettu värikkäiden kuvioiden ympäröimä vuosikalenteri. Uuden vuoden jälkeen kalenteri siirtyi astiapyyhkeeksi.

Koska kalenteripyyhkeet oli tarkoitettu keittiön somistukseksi, niiden ulkonäköön oli panostettu. Kalenteripyyhkeissä näkyivät aikakauden graafisen suunnittelun muotivirtaukset ja suosikkivärit. 1960-luvulla suosittiin räväköitä perusvärejä, 1970-luvulla niiden rinnalle tuli murrettua metsänvihreää, ruskeaa, beigeä ja oranssia ja 1980-luku suosi söpösteleviä pastellisävyjä.

Koska kalenteripyyhkeitä käytettiin pääasiassa keittiössä, niissä oli usein keittiöön liittyviä kuva-aiheita kuten vihanneksia, sieniä sekä kippoja ja kuppeja. Suosittuja olivat myös luontoaiheet kuten kasvit, eläimet ja maisemat.

Tiedossa ei ole, kuka keksi kalenterin ja pyyhkeen yhdistelmän. Painettuja kalenteripyyhkeitä oli myynnissä ainakin 1950-luvun puolivälistä lähtien Yhdysvalloissa.

Kalenteripyyhkeiden kuvioaiheet on alusta asti otettu luonnosta, maanläheisestä elämänpiiristä ja ruuanlaittoon liittyvistä askareista.
Kalenteripyyhkeet olivat aikanaan suosittuja lahjoja äideille ja sukulaistädeille.

Suomessa kalenteripyyhkeitä alkoi näkyä jo 1960-luvun alkupuolella. Alkuun Suomessa myydyt kalenteripyyhkeet painettiin kotimaisilla tekstiilitehtailla kuten Tampellan pellavatehtaalla. Tampellassa oli alettu painaa jo 1950-luvulla astiapyyhekankaisiin moderneja, värikkäitä painokangaskuoseja. Perinteisten ruutujen ja raitojen sijaan keittiöpyyhkeisiin oli painettu elämänviisauksia, cocktailien sekoitusohjeita ja yksinkertaisia kuviosommitelmia. Kalenteripyyhkeet olivat luonteva jatko näille.

Tampellan moderneja kuoseja piirsivät muun muassa Eva Taimi, Aune Laukkanen ja Mariaana von Knorring. Esikuvina raikkaalle tyylille olivat ruotsalaiset kodintekstiilit, kuten Astrid Sampen kuosit.

Kotimaassa suunniteltuja ja painettuja kalenteripyyhkeiden kukoistusaikaa olivat 1960- ja 1970-luvut, ja silloin niitä roikkui lähes joka kodissa. Tekstiiliteollisuuden siirryttyä edullisemman työvoiman perässä Aasiaan ne alettiin suunnitella ja painaa kotimaan ulkopuolella – olivat kalenteripyyhkeet kansainvälinen ilmiö. Samassa yhteydessä tyyli muuttui koristeellisempaan ja romanttisempaan suuntaan.

Kalentereiden suosion salaisuus oli edullinen hinta. Ne olivat halpoja ja harmittomia lahjatuotteita, joita ostettiin joululahjoiksi äideille, ystäville ja sukulaistädeille. 1970-luvulla kalenteripyyhkeitä mainostettiin esimerkiksi Helsingin Sanomien sivuilla äideille sopivina ”piristävinä”, ”pieninä, mutta hauskoina ja tarpeellisina” ja jopa ”viimetingan” lahjoina.

Kalentereiden suosion salaisuus oli edullinen hinta.

Sittemmin kalenteripyyhkeistä on tullut suosittuja keräilyesineitä. Osa keräilijöistä hankkii vain tietyn, ehkä itselleen tärkeän vuoden tai vuosikymmenen, tuotteita. Toiset pyrkivät kokoamaan pyyhkeitä jokaiselta vuodelta. Kalenteripyyhkeistä annetaan myös syntymäpäivälahjoiksi etenkin pyöreitä vuosia täyttäville. Päivänsankarille hankitaan esimerkiksi hänen syntymävuotensa kalenteripyyhe.

Kalenteripyyhkeet ovat palanneet myös nostalgian ja retroinnostuksen siivittäminä takaisin suomalaisfirmojen mallistoihin 2000-luvulla. Pienten kotimaisten tekstiiliyritysten kuten Kui Designin ja Kaunisteen mallistoissa on tarjolla veikeästi kuvitettuja malleja.

Esimerkiksi Kauniste valmistaa kalenteripyyhkeitä.
Julkaistu: 4.3.2020
Kommentoi »