Ota evässalaatti töihin, tee itse myslipatukat & 8 muuta säästövinkkiä arkeen (nappaa jutusta myös reseptit!)

Haluaisitko säästää arkisissa ruokakuluissa? Kokosimme 10 niksiä. Ota ainakin osa heti käyttöön, ja huomaat pian eron!
Kuvat A-lehtien arkisto

1. Ota tavaksi tehdä eväät töihin

Purkkisalaatti on nerokas idea. Valmiiksi koottu annos on nappivalinta maukkaaksi lounasevääksi

Eväiden tekeminen kuulostaa työläältä. Mutta jos otat tavaksi valmistaa seuraavan päivän eväät samaan aikaan edellisillan ruoan kanssa, eväistä tulee nopeasti rutiini. Kaipaatko ideoita? Koostimme 19 ruokaisan salaatin ohjeet tähän juttuun.

2. Hiukooko iltapäivällä? Varaudu tekemällä smoothie

Yllätys yllätys, tässä smoothiessa piileskelee kukkakaali! Voimajuoman ohjeen saat täältä.

Nappaatko usein smoothien mukaan työpaikan kahvilasta tai kioskin ohi kulkiessasi? Ala tehdä edellisenä päivänä töihin sopiva välipala. Kokeile vaikka jotain näistä: viljasmoothie, smoothiebowl tai tuorepuuro.

3. Jätä take away -kahvi ostamatta

Keitä aamulla termospullollinen kahvia ja jätä take away -kahvi ostamatta. Kokeile parin viikon ajan ja totut varmasti!

4. Tee myslipatukat itse

Oletko niitä ihmisiä, joiden laukun pohjalla pitää aina olla energia- tai suklaapatukka? Mitä jos tekisit ne ainakin välillä itse? Kokeile vaikka myslipatukoita tai raakapatukoita. Lisää välipalaideoita löydät tästä koosteesta. Itse tehty mysli ei välttämättä tule halvemmaksi, mutta se on hurjan paljon parempaa. Jos kaipaat siihen ohjetta, ota se talteen täältä.

5. Rakastu leipään

Mikä sen ihanampaa ajankäyttöä kuin tehdä itse leipää! Yksi sivustomme rakastetuimmista ohjeista on helppo pataleipä. Kokeile itse ja ymmärrät, miksi.

6. Tee suurempia satseja ruokaa kerralla

Kurpitsacurry valmistuu uunissa melkein kuin itsestään.
Arkiruokien ykkönen on tietenkin perinteinen makaronilaatikko. Tällä luotto-ohjeella teet perinteistä laatikkoa. Soijaversiona makaronilaatikko tulee vielä edullisemmaksi.

Uuniruoat ovat paitsi ihania, myös käteviä: ruokaa valmistuu iso satsi. Saat siis ruoan seuraavaksi päiväksi tai pakkaseen. Kokeile vaikka nostalgista nikkarinvuokaa tai lapsiperheen suosikkia lihapulla-uunipastaa.

7. Käytä edullisia raaka-aineita

Suosi edullisia raaka-aineita, kuten linssejä ja papuja. Aivan mahtava ruoka on esimerkiksi linssikeitto, jota voi tehdä suuremmankin satsin kerralla. Kasviksista saa edullista ruokaa. Kaalilaatikko on suursuosikki, ja seuraavaksi kannattaakin kokeilla uutta hittireseptiämme helppoja kaalipyöryköitä uunissa. Tavallisesta, tutusta porkkanastakin saa aikaan vaikka mitä hauskaa. Oletko koskaan kokeillut juuresranskalaisia?

8. Edellispäivän jämät taipuvat uudeksi ruoaksi

Nam, perunarieskoja! Edellispäivän muusiin ei tarvitse lisätä kuin jauhoja, munia sekä suolaa. Sitten vaan pellille ja uuniin!

Jäikö eiliseltä perunamuussia? Tässä jutussa on 33 vinkkiä sen käyttämiseen. Vai riisiä? Tee paistettua riisiä tai käytä loppu vaikkapa riisi-linssipataan. Edellispäivän perunoista valmistuu esimerkiksi lohi-perunasalaatti.

9. Muista jämäruokien aatelisto

Kaikki rakastavat lapsuudesta tuttuja lämppäreitä eli lämpimiä voileipiä.

On olemassa joukko ruokia, joihin saa aina upotettua jääkaapin perukoilta löytyvän juuston, kinkun, tonnikalan tai kasvikset. Ruokaisa munakas sopii hyvin lounaaksikin (katso tästä jutusta parhaat munakasideat). Myös pizza ja lämpimät voileipät ovat loistava valinta jääkaapin tyhjennykseen.

9. Suosi sesongissa olevia tuotteita

Syö kasviksia sesongin mukaisesti, sillä ne ovat silloin parhaimmillaan ja usein edullisiakin. Siis loppukesästä kukkakaalia, alkuvuodesta sitrushedelmiä ja niin edelleen. Kurkista tästä jutusta ideoita veriappelsiiniruokiin tai -herkkuihin.

10. Ihastu puuroihin

Helppo omenainen uunipuuro syntyy kaurahiutaleista.

Unohda ankeat mielikuvat puurosta. Mikään ei ole ihanampaa kuin herätä uunipuuron tuoksuun! Uuniohrapuuroa kannattaa valmistaa isompi satsi. Tähteeksi jäänyt puuro sopii esimerkiksi erilaisten piiraiden täytteisiin tai leipä- tai sämpylätaikinoihin.

Julkaistu: 22.1.2020
Kommentoi »